Korsettfrosseri

Projekt: Korsett från 1873 - återskapad

Som jag har nämnt i flera inlägg så har jag börjat med en rad olika projekt. En övergripande rubrik som skulle passa är Showboat, eller Teaterbåten, eftersom det är den musikalen jag har och ska sy mest saker till. Den ska fokusera på tre olika årtionden; 1870, 1900 och 1920. Självklart, eftersom jag är mer intresserad av äldre historiskt och avancerat än den mer samtida historiska som är relativt modern, så hoppade jag direkt på båten när Robin föreslog att jag skulle sy en 1870-tals korsett. Med glädje och iver började jag efterforska hur den tidens korsetter såg ut och var uppbyggda och sedan gjorde jag mönster och började konstruera en toile. Här nedan ser ni bilder från processen.

Toile

   

     

   

 

 

Det fortsatte med att både jag och Robin var nöjda med modellen och med bara några modifikationer, som att göra plats för lite bredare stålfjädrar istället för 5millimeters rigelene band(plast), satte jag igång att göra ytterligare on toile men nu i ett material liknande duchesse eftersom det är det vi kommer att använda för de slutgiltiga korsetterna. Att Robin sedan var nöjd med denna rosa kretion och kommer att använda den var en trevig bonus. Jag har inte lika många bilder från själva skapandet men lite grand från resultatet. Kudden som i bilden stödjer upp korsetten i bak ör bara ett första försök. Den har nu förbättrats och förminskats.

Toile i rosa glans

 

    

   

Detta var då allt från korsetten just nu. Som ni ser är den inte helt färdig. Jag ska slå öljetter i en separat del som sätts fast i bak efteråt för att justera storlek. Men öljettmaskinen som jag fick hem till Arbis igår var inte komplett eftersom jag inte visste att man behövde beställa till extra redskap. Det skickades dock iväg idag tillsammans med kardborre och vadd till fler kuddar och kommer nog fram på måndag skulle jag tippa.

Jag ska berätta mer om Projekt: Showboat, det är nog bäst att kalla det så. Bland annat kommer jag visa bilder på underkjolen och hur jag gjorde den och även bilder av draperingen som ska ligga över underkjolen. Men det tar jag en annan gång för nu måste jag snart gå till jobbet.

Hej så länge!
  
 

Kommentarer
Postat av: Sandra

Åh så himla fina, du är så duktig! Älskar den rosa! :) :) Kram!

2009-05-08 @ 10:56:44
URL: http://sandracrx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0