Sy!

Nu så har min mobiltelefon hittat min dator och lånat mig lite bilder så nu ska vi se. Lekmän(män och kvinnor som inte är kunniga i sömnad och därför inte säkert kan alla fackliga termer) hänvisas till ordlistan längst ner på sidan utifall ord inte förstås och även uppmana alla läsare till kommentarer utifall frågor uppkommer.



På kvällen i måndags började jag med något jag funderat över ett tag. Jag plockade fram den stora rullen med mönsterpapper, min mönsterkonstruktionsbok, penna och den mycket specifika mönster-ritar-linjalen. Detta för att påbörja projektet "Grundmönster till min byxa".

Jag ritade av mönstret, kontrollmätte och ändrade efter mina mått, vilket i stort sett innebär att ta in i sidan och ta av på längden. Sedan kom toiletyget ut ur garderoben och jag klippte till min byxa. Jag tråcklade på delarna, med blå tråd denna gång, för att markera stussviddslinjen och knäviddslinjen och sedan sydde jag ihop alltsammans.

Provningen sedan gick inte som planerat eftersom jag började med att ta på mig byxorna bak och fram. Men sentomsider så fick jag på dem rätt och nålade lite grand. Jag märkte att jag behövde korta av dem ännu mer på benlängden så jag lade ett veck vid knäviddslinjen. Jag sänkte också grenen för att göra plats för min runda rumpa och så lade jag ett veck på stusslinjen fram också för att de var för långa där eftersom jag är en person av modell något kortare. Jag fick också ta in dem mer i sidan fast göra sidlinjen rakare mot midjan, vilket betyder lite mindre höft och mer andrum för magen. Jag tog också in dem avsevärt mycket i benen som jag tyckte skulle vara mycket smalare. Man ska visa upp att man är snygg.

Nästa steg var att göra alla ändringar på pappersmönstret som jag gjorde i toilen och sedan rita upp det på ett nytt ark med papper, klippa av det från rullen , vika ihop och spara. nu följer några illustrationer över hela processen.

Här är både före och efter mönstret som ligger på varandra:

Detta är både före och efter mönstret men de ligger på varandra eftersom jag ändå inte kan vara så detaljerad med bilder tagna med mobiltelefonen.

Här är själva toilebyxan, ihopsydd och ändrad på fast saknandes de nålar jag torterade den med en stund.



Illustration av hur jag ändrade grensömmen. Den nedre sömmen är den slutgiltiga.





Tillbörligt är nu också att uppdatera informationen som delgivits om den första sy-juntan i Navestad. Jag har ännu inte lyckats anförskaffa fotografier av mitt projekt  "Skinnbyxa i plast", med ett undantag av en difus bild av den ena bakfickan.

Här är min vännina och med-konspirator Sandra sittandes vid min Husqvarna 415 Freesia, som oftast blir kallad Husqvarna VIKING eftersom det är de mest framträdande orden skrivna på själva maskinen. Kvinnan i bilden syr på en kort klänning i svart spets med foderunderlag och ett spetsband som avslutning i den fashionabla V-ringningen. Klänningen tillförsluts runt kroppen med en dragkedja i mitt baksömmen.



Det som följer är vad jag fick med av min skinnbyxa. Jag hade lite problem med att sy stickningarna på bakfickan eftersom det är svårt att markera på det väldigt glatta tyget. Det slutade med att jag tejpade i utkanten av ungefär vart allt skulle placeras och det gick förvånansvärt bra, speciellt klövern. Idag inhandlade jag en röd tejp som egentligen inte ska användas som markeringstejp men som jag tror kommer att fungera utmärkt om jag behöver ta till detta knep igen någon gång.



Jag kommer att ta er tillbaks till "Skinnbyxa i plast" senare och berätta om mönstertillverkningen och hur allting föll på plats(som jag hoppas att det gör i slutändan). Jag kommer också att anstränga mig för att placera en liten bild av mig själv någonstans på den här sidan.



Ordlista för lekmän:

Toile: Tyg, oftast oblekt bomull i olika tjocklekar av vilket man syr upp ett plagg för att prova hur mönstret är. Används också för att benämna ett sådant prov-plagg.

Tråckla: Verb; att sy med långa stygn. I sammanhang som ovanstående text används detta för att det ska vara lättare att sprätta ifall ändringar bedöms vara nödvändiga.

Stussviddslinje: Linjen som går horisontellt längs med stussen, dvs. det bredaste stället på rumpan och fortsatt runt kroppen.

Knäviddslinje: Linjen som går horisontellt över knäet som ofta används som kontroll av byxans längd och rörelsevidd vid knäet.

Rörelsevidd: Skillnaden mellan kroppens mått och plaggets mått. Finns till för att kroppen förändras i storlek på olika sätt när vi rör oss. Finns inte vid sömnad i stretchtyg om det ämnas smita åt runt kroppen.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Nämen - där är jag! Wieeeeee!

2008-09-11 @ 00:24:12
URL: http://sandracrx.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0