Kavaj och planering

Sömnad

Nu har jag provat av toilen till min kavaj och sett vilka ändringar jag ska göra. Vilka är följande;

- höja midjelinjen 1cm
- ta in i sidor ner till midjan 2cm/sida
- ta ut över höften 2-4 cm/sida
- ta in i mitt bak sömmen totalt 4cm
- korta övre insnittet fram 4cm (för att höja bysthöjdspunkten)
- höja undre insnittet fram 2 cm (för att höja bysthöjdspunkten)
- sänka ärmkullen 1,5cm - korta ärmen 3cm

På toilen ändrade jag direkt bystinsnitten på ena sidan, tog in/ut i sidan så gott det gick, tog in mitt bak och markerade med en söm vart nya ärmkullen blir. Jag hann inte göra så mycket mer, dels för att klockan var halv fyra på natten och dels för att Juha ringde och bad mig att öppna porten. Han blev nämligen alldeles sjuk på jobbet och fick komma hem för att krya på sig.

Vad gäller kavajen så ska jag pressa de nya sömmarna och sen prova igen och se om det behövs ändras något mer. Sedan ska jag göra ändringarna på mönstret och rita rent det så att jag har mitt personliga grundmönster till en figurnära kavaj.

Det ska också nämnas att detta är första steget till att göra min renässans-inspirerade kappa som jag hoppas att jag kommer igång med snart. Jag tror dock inte att tyget jag har hemma passar något vidare värst bra till idéen i mitt huvud så jag kanske får gå för att shoppa nytt tyg så småningom.


Arbis

Att bero på shopping så behövs ju pengar till det och jag hoppas nu på att få lite mer jobb på Arbis för att få sådana där små mynt och sedlar. Idag sa nämligen Robin att Arbis ska jobba med ett projekt som heter "teaterbåten" och det kommer att generera pengar så han hoppas kunna anställa mig på mer än timmar. Jag har inte pratat så mycket om det med honom än men jag håller tummarna på att det blir en heltidstjänst.

Jag har också planer för uthyrningen på Arbis. I mitt huvud har jag redan stolpat upp vad som ska göras och börjat renovera frackar. Jag satsar på att inför maj nästa år ha sytt upp en baskollektion med balklänningar som är lite mer spektakulära än de som finns att hitta i "vanliga" brud och bal affärer. Det är ju trots allt så att Arbis är lite mer extravagant och teatraliskt och då måste kläderna man hyr ut spegla det, tycker jag.

Jag ska även byta slag och foder i alla frackar och smokings, byta foder i västar och laga frackbyxor. Sedan ska alla sorteras in i olika kategorier beroende på vad det är för modell och jag ska göra efterforskningar för att se vad som utmärker till exempel en 40-tals frack.

Jag har många fler idéer och jag tror att mitt arbete på Arbis kommer att gagna mig både ekonomiskt och kunskapsmässigt, jag kommer även att få vara kreativ och få utlopp för alla mina idéer. Så kommer ju också Arbis i sig att ha nytta av mig och det jag gör, vilket gör mig glad då jag känner för personalen, verksamheten och för kulturen i Norrköping.

Kommentarer
Postat av: Marcus

Det skulle ju vara klockrent om du kunde få mer jobb på Arbis! Det låter riktigt skoj det där med efterforskning om vad som utmärker historiska kläder, hoppas det går bra för dig!

2009-03-19 @ 10:47:19
Postat av: Malin

Tack så mycket =)

2009-03-19 @ 17:09:01
URL: http://malinkansy.blogg.se/
Postat av: Karin

Hej! Tack för inlägget! : ) Tycker du har en riktigt fin blogg också. Jag förstår inte mycket av syandet, men du skriver ju en del annat också som är roligt att läsa. Du verkar ha det bra där i Norrköping! Teaterbåten är förresten en jättefin musikal som jag deltog i under gymnasietiden, i orkestern. När du tillverkat fina dräkter till dem sen, så skulle du gå och se den! : )

2009-03-19 @ 21:17:55
URL: http://karismatisk.wordpress.com
Postat av: Sandra

När får man hälsa på dig då? Man får passa på medan bilen rullar. :) Kram

2009-03-20 @ 19:11:39
URL: http://sandracrx.blogg.se/
Postat av: Bojan

Du e´duktig du, kul å läsa!

Krya på dej Juha!



Kram,Bojan.

2009-03-20 @ 19:46:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0