Fruktsallad

Allmänt

Det var soligt idag också, perfekt väder för att hjälpa våra goda vänner att flytta. Det gick smidigt, eller ja ingen gjorde illa sig och allt kom in i det hus det skulle in i så jag räknar det som lyckat. Nästa helg blir det att hjälpa samma vänner att flytta ännu mer då de flyttar in till lägenheten där de faktiskt ska bo. Framtiden är dunkel kring detta men vi hoppas på en lika fin dag och ännu mer starka killar som kan bära omänskligt tunga saker.

På tisdag kommer Sandra hit och vi ska ha syjunta och lägenhetsinspektion antar jag. Jag hoppas på att sy på en kappa till mig själv och önskar att jag hinner göra ett mönster. Eventuellt ska jag i och för sig drapera tyget på dockan, vilket minskar nödvändigheten för ett mönster, men dockan är lite dum eftersom den inte har någon stoppning att nåla i så jag får väl se hur det blir med det. Det ska i vilket fall bli kul med en gäst att leka med.

Appropå(att bero på) det så ska det bli roligt att fortsätta på rollspelsfronten också, även om det säkert dröjer en stund innan det blir mer vampyr, skuggspring eller anima. Men det blev en session skuggspring förra lördagen i alla fall och det var kul även om det var lite svårt att komma in i stämningen av sin karaktär när man inte kan spelet och inte har skrivit någon bakgrundshistoria. Lite svårare var det ju också för att vi var sex stycken spelare som alla ville ha utrymme, vilket blir lite mycket just innan alla har hittat sin plats, men man får ge det lite tid så blir det nog roligt. Min helt vita alv tycker jag i alla fall om även om hon inte är något bra på att ducka undan kulor precis, men någon ska ju vara den som tar all stryk och däckar också.

Vad gäller läget nu så lämnade vi in nycklarna til silverringen i fredags och det känns riktigt skönt. Dagen innan det(torsdag alltså) kom möblerna vi köpte för två veckor sedan ungefär. Det var också riktigt skönt när man väl hade fått ihop det, speciellt med tanke på att vi fick sova i en säng tillslut.

   
     

Och vad gäller titeln "fruktsallad" så är det både för att det är blandade ämnen i detta inlägg och för att mannen och jag har ätit väldigt mycket fruktsallad den senaste tiden. Bananer, äpplen, päron och apelsiner brukar det bli och om man vill lyxa till det köper man vindruvor också. Och om man vill göra det onyttigt så tar man glass och chokladsås till =)

Jag ska också säga att jag är lite sugen på att designa om bloggen. Det var så skönt att läsa Sandras och Marcus bloggar som är vita med svart text på, även om Sandras text är gränsfall till för liten för min smak, men typsnittet är en av mina favoriter. I vilket fall så fick det mig också att vilja ha en liknande minimalistisk design, med inslag av Malin så klart. Så förhoppningsvis ändras utseendet här snart, det är ju alltid roligt att pula med photoshop. Och om ni då, som nu, vill se hur hela bloggen ser ut så ska ni ladda den i Mozilla Firefox eftersom kodningen jag har inte funkar i Internet Explorer, inte till fullo i alla fall. Teckensnittet på alla rubriker är Monotype Corsiva tror jag, men man måste ju ha det på datorn för att det ska visas som det förstås.


Sömnad och dräkthistoria


En revy kommer att ha premiär på arbis den 6:e mars och jag har sytt två ballerina kjolar till den och ändrat på lite kläder. Vad gäller kjolarna så gjorde jag helt enkelt en 8cm bred formad linning i ett rosa bomullstyg som jag stärkte med vlieseline på ena lagret(den är alltså dubbel och vändsydd så att alla sömsmåner hamnar på insidan). Sedan klippte jag till remsor av tyll, fyra remsor gick det åt till varje lager i kjolen vilka jag sydde ihop så att det blev en lång för varje lager. Jag följde anvisningarna av vår konstnärlige ledare på hur breda remsorna skulle vara, vilket innebär att översta lagret är 35cm brett, nästa är 30cm, sedan 25cm och sist och minst 20cm. Tyllen rynkade jag helt enkelt ihop medan jag sydde på den genom att putta ihop tyget med fingrarna. Sedan satte jag två tryckknappar i ändarna som håller ihop kjolen runt midjan. Det blev riktigt fint även om det är en mycket simpel konstruktion.

   
   
   
 

Och nu vet jag, på svenska stavas det Rokoko och på engelska Rococo och det kommer från ordet rocaille som betyder "oregelbunden klippformation".

   


Kommentarer
Postat av: Carro

Vilket mysigt kök! O vilken härlig säng. Vill se ännu mera bilder på lyan! P&K på er!

2009-03-01 @ 08:29:52
URL: http://caramellen.blogg.se/
Postat av: Farmor

En trevlig lägenhet!Har ni balkong från köket?Mysigt

Morgonfika på balkongen!Kram/farmor.

2009-03-01 @ 10:54:07
Postat av: Niklas

Den nya lägenheten verkar jättefint! Snygga möbler, jag gillar sängen! Nu måste vi ju komma å hälsa på igen! Å förresten, ja la märke till "frysta pommes frites" på den andra bilden, en sådan har jag aldrig sett förut! :) hehe

2009-03-01 @ 22:22:01
Postat av: Malin

Carro: Inga mer bilder just nu, du får komma och hälsa på istället. Då får du fika, jag lovar =)



Farmor: Ja, man kommer ut på balkongen från köket och från sovrummet. Den är inglasad och ska bli riktigt mysig när det blir lite varmare.



Niklas: Ja kom ner, det skulle va kul. Och lådan är från kompisen Sandra som jobbar på Sibylla ibland. Det hör ju till att man har nån slags kartong när man flyttar =)

2009-03-02 @ 09:05:44
URL: http://malinkansy.blogg.se/
Postat av: Sandra

Fiiiina kjolar! Det blev svarta knappar på min kjol. Blev skitbra! :) Snyggt med valv i lägenheten, längtar tills jag får se. :)

2009-03-02 @ 21:36:25
URL: http://sandracrx.blogg.se/
Postat av: Madelene

Det vart jätte fint med den nya designen på bloggen:)

2009-03-05 @ 22:28:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0