Tema havsfolk

Eftersom jag nu i gårdagens inlägg nämnde både mitt nya strykjärn och mina omsydda jeans, och eftersom batterierna till min kamera nu är laddade, tänkte jag visa lite bilder på mitt alster och min nya manick. Först har vi strykjärnet som kort och gott ser ut som nedan.





Nu ska jag då ta er igenom projekt "Att omarrangera en byxa". Det började, om jag inte minns fel, med att jag tittade i garderoben som är överfylld av tyger och dylikt. Där hamnar också sådana plagg som inte längre tycker om min kropp, är lite trasiga eller sånt om jag bara är less på och som jag tror mig kunna göra någonting av istället för att slänga dem.

Jag har i flera dagar, kanske veckor, tänkt att jag skulle vilja ha en kjol som är tajt över höfterna, men eftersom jag vet att min bakdel ser alldeles för stor ut i en sådan modell hade jag tänkt att kompensera genom att göra volanger eller veck längst ner för att ge kjolen vidd och på så vis balansera ut proportionerna, något sjöjungfru-format alltså. Den ursprungliga idén var att sy en helt ny kjol och kanske till och med använda kilar av ett annat tyg som en detalj i den vidare delen, men jag har också varit sugen på att se utifall man över huvud taget kan ändra ett par jeans till en kjol och därför blev det så jag gjorde.

Jag böjade med att klippa isär benen runt den innre bensömmen. Ända upp och igenom grenspetsen klippte jag och sedan nålade jag ihop benen en bit ner men höll in grenen eftersom en kjol inte skall gå in mellan benen utan hänga fritt. Efter en provning såg jag att i bak var det riktigt bra, fast jag fick korta ner sömmen lite eftersom jag inte kunde röra mig i ett sådant snävt plagg. Längden på kjolen kom att sluta strax ovanför knäet.

I fram fick jag pyssla lite mer. Jag sprättade bort de dekorativa sömmarna vid gylfen och sprättade isär själva gylfen och dragkedjan en bit så att jag kunde börja mitt fram sömmen högra upp och få den att gå rakt. Innan när jag provade så såg jag nämligen att sömmen gick som en kulle och en dal eftersom gylfen hade gått in lite i grenen när plagget hade levt som en byxa. Resultatet blev rätt så bra men för att göra det bättre så lade jag ett veck i fram på gylfen och sydde en stickning längs med kanten som överlappar och döljer dragkedjan. Det blev riktigt snyggt och då sydde jag också nya, dekorativa sömmar för gylfen fast nu lite längre upp eftersom dragkedjan inte längre öppnas hela vägen.

Det som blev kvar av benen på byxan, efter jag hade klippt kjolen till önskad längd, anände jag sedan till den del jag ville ha veckad. Fyra stycken blev till ett när jag sydde ihop dem i sidorna. Jag overlockade även alla sömsmåner både på kjol-delen och veck-delen.

Jag lade sedan vecken där jag ville ha dem och pressade på dem. Egentligen ville jag a ännu mera tyg så jag fick mer vidd och djupare och fler veck, men en del i utmaningen var just att omvandla en byxa och jag ville inte använda något annat materiell somm inte hörde hemma där.

När jag hade pressat på vecken sydde jag stickningar längs kanten på varje veck och sedan sydde jag fast den delen med kjolen. Efter tillklippning av längden, som blev längre bak än fram eftersom jag gillar det så, fållade jag den, sydde stickningar längs sömmen som höll ihop delarna och kände mig färdig.

Fast ändå var det något som fattades så jag lade ner lite tid på att brodera dit mitt namn på ena bakfickan för att göra den än mer personlig. Vid ett sista prov var jag riktigt nöjd och jag vet att jag kommer att använda kjolen. Juha, mitt smakråd nummer ett, tyckte också att den var jättefin. Det var också riktigt roligt att sy på det här projektet, allt gick bra hela tiden och jag ville inte sluta någon gång. Och så här ser den ut. Lite snyggare i verkligheten men det är svårt att vara sin egen fotograf.

           



Som ni kanske också märkte på fotona av mig iförd kjolen så är mitt hår inte längre brunt. Jag tog nämligen tid till mig idag att lyxa till det riktigt ordentligt och gå till frisören för att färga håret. Resultatet blev bättre och mer färgstarkt än väntat och jag är riktigt nöjd. Det var en rolig upplevelse också att bli uppassad av två glada tjejer och spendera en tid som en bortskämd prinsessa. Den yngre av tjejerna sa medan hon shamponerade mitt hår att det var riktigt Ariel-rött. Inte vet jag, tycker ni att jag liknar den lilla sjöjungfrun?



           

Kommentarer
Postat av: Carro

Wow! Vilken syrra! Du passar grymt bra i den färgen. Lär mig att "pluta med munnen - så där!" Och vad roligt att du börjat med mina kläder! (trots mycket strul..av MIG) :O)Lite feedback på jobbet: suveränt om det inte blir några "kupor" i kläderna. Tänkte mig likande trekants-bh. Vad tror du? Har ju så små tuttar att det inte gör något att den saknar stöd - ha, ha! Skickar måtten under dagen. Stor kram o puss till dig!/Carro

2008-10-07 @ 06:48:26
Postat av: Storebro

Shit, rött hår! Ser najs ut. Ska börja kika på denna blogg också nu läser

2008-10-07 @ 11:30:02
Postat av: Ove

Wooow!

Du blev ju ännu snyggare -hur det nu är möjligt - i rött!, temperamentet hade du ju redan ;)

/O

2008-10-07 @ 14:38:08
Postat av: Malin

Tack så mycket allihop =) Vad roligt att se att bror och far har tittat in också.



Carro - Ja, jag har inte tänkt att lägga i nån vaddering eller formsy efter bysten utan tänkte ha det mer som på en baddräkt, fast med den form du vill ha i ringning och så. Och vad gäller att "pluta med munnen", Sebastian är den bästa läraren ;)

2008-10-07 @ 20:59:28
URL: http://malinkansy.blogg.se/
Postat av: Hanna

Damn, va snygg du e i rött hår!

2008-10-09 @ 19:15:15
URL: http://virrpanna.blogspot.com
Postat av: Malin

Tack Hanna! Det känns bra också =)

2008-10-09 @ 22:43:16
URL: http://malinkansy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0