En hel vetenskap

Idag tänkte jag när jag låg i badrummet och skrubbade att städa, det är en hel vetenskap. Hur mycket olika medel och redskap finns det inte? Allting, som torde vara simpelt, blir komplicerat. Inte ens ordet städa betyder, vid första anblick i Svenska Akademiens ordbok, att göra rent.

Det första uppslaget i SAOB för ordet städa är att  "utan (framträdande) tanke på rengöring: göra l. ställa (ngt) i ordning, ordna, arrangera", vilket går emot det jag och de flesta jag någonsin har känt använder begreppet för. Att säga att man skall städa syftar ofta på att man vill rengöra sitt boende, sin arbetsplats eller dylikt, medan SAOB menar att städa är att återställa något i sin ordning och därmed inte att damma, putsa och feja. Dock finnes det fler förklaringar till vad ordet städa betyder, men man får gå långt ner på sidan för att hitta den mer traidtionella anändningen av ordet.

I stycket som följer den mer uppenbara förklaringen att städa är en  "sammanfattande beteckning för rengöring av ngt gm sopning l. borstning l. dammtorkning l. tvättning l. skurning o. d." och att "avlägsna (ngt) som skräpar ned" står också följande som jag uppmärksammar endast då jag har en fascination för döden och medeltid.

"(Digerdöden har) så hastigdt Menniskian dödhat, at når twå haffua mötz åt . . och the haffua fråghat hwar andra, huru dödhen hoos hwar thera städhat hadhe, och skildes så ååt, .. föll .. (den ena) nedh til Jorden, och bleff ther straxt dödh."

En ungefärlig klargörning av de ovanstående gammelsvenska orden:
(Digerdöden har så hastigt människan dödat, att när två har mötts åt.. och de har frågat varandra, om döden hos vardera städat, och skiljdes åt, .. föll den ena ned till jorden och blev strax död.)

Denna mening väcker en scen till liv i mitt sinne och jag längtar efter att spela ghoul i White Wolf's medeltida setting för Vampire: Dark ages. Jag tror att även de senaste dagarnas läsning av den svenska rollspelstidningen Fenix och alla uppslag däri för olika sorters rollspel och spelledande också är med i blandningen som ger mig inspiration.

Tänk dig att spela en människa vars käraste lever i missär och tynar bort in i dödens rike och att själv veta att du ska följa samma väg, förmodligen snart. Vad skulle du då inte ge för att tjäna en mörkrets furste, en vampyr, så att han kan hålla dig vid liv. I början kommer du att ha samvetskval, du räddade dig själv men var oförmögen att göra någonting för din familj, dina barn, men ju mer av vampyrens blod du dricker desto mindre bryr du dig om någon annan än honom. Han blir hela din värld.

Om han skulle ta andra in i sin cirkel, ge dem samma privilegie som du fick genom hans blod, skulle du bli fruktansvärt avundsjuk, kanske till den grad att du skulle ta andras liv för att hålla din mästares blick på dig och ingen annan. För visst vill du hålla fast till din naiva tro att du är den ende för honom, även fast du kanske misstänker att hans slag, hans grymma ord, sättet han ignorerar dig på när andra av hans släkte är i rummet, inte är något han gör av kärlek? Att han kanske till och med föraktar dig? Men nej, så fort du smakar hans blod igen på dina läppar skulle du ge vad som helst för honom, du älskar honom.

Inspiration kommer inte med jämna mellanrum, ibland inspireras du inte ens till att göra det du tänkt dig utan till något helt annat. Det är inte alltid en modell till något att sy som vandrar in i mitt huvud, ibland är det sådant som ni har läst i texten ovan. Det betyder dock inte att sådan inspiration är ovälkommen, tvärt om är jag lyckligt lottad som har sådan variation i mitt huvud. Det gör livet, och de alternativa liven i sagor, rollspel och mina tankar, så mycket mer färgrant och man blir glad.



Över nu till vad jag har sagt att denna sida huvudsakligen skall handla om; sömnad och allt kring det ämnet. Dagen närmar sig då min syster ska tävla i fitness och som jag kanske har nämnt har hon frågat mig om jag kan sy hennes dräkt. Eftersom jag älskar att sy och även älskar utmaningar så svarade jag att jag ville det och här om dagen tog jag mig tid att börja.

Projektet "Fitnesskostym" inleddes med att jag tog fram ett bikini-mönster ur garderoben som jag köpt med just detta projekt i tanken. Jag tog även fram ett svart baddräktstyg som jag ämnar att använda som toile. Jag ritade av mönstret efter de mått jag hade, det visade sig att min syster har XS i överdel och S i underdel, mycket små mått. Nu skulle inte denna fitnesskostym se ut som en vanlig, komersiell bikini utan den skulle ha en viss skärning. Jag bestämmde mig för att göra separata band som skall löpa från överdelen, i kors i ryggen för att sedan sitta fast i trosan. Själva dräkten skulle ha ett helt stycke fram över magen men ändå visa musklerna i sidan vid midjan. En bikini med samma skärning fast utan stycket över magen skall också göras och mönstret kom att se ut som följer.



Nu vet jag att grenen fram ser vädigt lång ut och min gissning är att den också är väldigt lång, men jag skall ändå utgå från det och ändra det efter ett första prov utifall det nu behövs. Jag klippte sedan ut delarna till baddräkten(som jag kallar den med ett mag-stycke) och sydde ihop grenen. Detta följdes av att jag kläde av min provdocka den svarta manteln och en topp som den hade på sig och nålade fast delarna som de skulle komma att sitta på kroppen. Jag har dock inte gjort banden än men ämnar att sy dem raka, 1,5-2cm breda på overlocken med täcksöm. Så här såg det ut.

     

Nu har då inte provdockan några ben och grenen sitter inte lika långt ner som på en vanlig person så provningen är lite missvisande, men jag är van och fick den bild jag ville av plagget så att jag vet hur jag skall fortsätta. Jag gissar på att jag får ta in ännnu lite till i sidan av mag-stycket och kanske göra underdelen mindre/smalare. Jag vet att jag måste göra ringningen djupare också, den skall fortsätta en bit nedanför den tänkta linjen under bysten. Detta kom jag dock inte ihåg när jag gjorde mönstret utan blev påmind om när Caroline, min syster och klient, skickade bilder till mig.

Jag ändrade också på bakstycket för att jag vet att det måste vara smalare. Jag klippte bort ungefär 5cm på utsidan av mönstret som följande bild visar.



Det var allt jag gjorde den gången, följt av att jag skickade ett e-post till min syster för att fråga om en uppdatering av mått och om några bra bilder så jag vet mer exakt vad det önskade resultated skall efterlikna.



I övrigt har jag också tagit mig an att sy om ett par jeans, som var utslitna på innsida lår, till en jeanskjol åt mig själv bara för att det är kul. Det verkar gå mycket bra och när jag blir klar, troligtvis i natt eftersom jag bara har två saker kvar; att fålla den och overlocka en söm, ska jag visa lite bilder på den här.

Jag har inte sytt något mer på de gröna fantasierna än men har varit och inhandlat vlieseline av typ "solidot" och även lite andra tyger. Detta var i onsdags om jag inte minns fel. Sandra och jag fick skjuts av Sara till Sörping och Jofotex där vi tittade på tyg och köpte en del olika saker. Det följdes även av att Sandra köpte ett nytt strykjärn till mig, en försenad födelsedags present sa jag, botgöring sa hon. I vilket fall är jag mycket nöjd. Jag provade det i fredags när jag pressade på veck i ett jeanstyg och den gled lätt over tyget och nådde maxvärme fort.

Jag skulle visa en bild på strykjärnet men det förefaller sig vara så att batterierna som satt i laddaren, väl förberedda på att slukas av min kamera, på något mystiskt sätt har vandrat i väg. Antingen så har de hittat ett boende i vårt väggur eller så sitter de belåtna i ett cykellyse. Hur som, jag är glad ändå och kanske kommer bilden hit ändå någon gång i framtiden.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0