Vidare sömnad

Jo jag kom mig inte för att nåla i ärmarna samma natt jag sydde ihop dem, men jag gjorde det natten efter så imorgon ska jag köra på ordentligt med skjortan. Manchetterna är ihopsydda och fastnålade i ärmarna också och jag tror att mina chanser att sy klart min Arlequin imorgon är goda.

Men idag ska jag syssla med något helt annat. Jag ska åka till stockholm och träfa min lillasyster för att umgås och shoppa. Det ska bli riktigt skoj och det är väl därför som jag redan är vaken. Jag steg upp med tuppen(också känd som min käre man) när han skulle till jobbet vid 4.20 imorse och när han gått så började jag se över vad jag skulle ha på mig, flätade håret och satte mig vid datorn. Nu är det bara en dryg timme kvar innan  jag ska åka så det är ingen idé att ta en tupplur(plus att flätan kommer bli rufsig då). Kanske blir det att spela lite tv spel en stund istället.

I övrig så vill ja bara nämna att jag började med ett sido-sy projekt också. Jag så ett tyg på jobbet som jag, i flera dagar när jag gick förbi, kände att jag jättegärna vile sy en struthätta av. Det är ett grönt spetstyg med ylle känsla, fast jag tror det är syntet, och jag har kommit så långt som att jag klippt till och nålat ihop det(eftersom det här också va sen kväll/natt). Jag kommer att sy franska sömmar, dvs att jag kommer att lägga avigan mot avigan först och sedan klippa ner sömsmånerna och vända igen och sy åt rätt håll. på så sätts göms sömsmånerna i sig själva poch jag för en, om inte tidsenlig, ganska putsad look utan synliga overlocksömmar.

Här är en bild jag knäppt ur "Klädedräktens historia", redan under min gymnasietid faktiskt. Struthättan kommer inte alls vara så lång över axlar och rygg(om det nu inte är en kort mantel han har på sig över hättan?) utan kommer sluta i en spets fram strax under bysten och en bak i samma höjd. Struten kommer att vara lite bredare också och ganska lång.

Kommentarer
Postat av: webby

Det låter riktigt spännande och så välarbetat det kommer att bli med franska sömmar.

2010-05-18 @ 23:00:44
URL: http://webbynsprojekt.wordpress.com
Postat av: Malin

Ja jag hoppas på det i alla fall =)

2010-05-21 @ 22:13:01
URL: http://malinkansy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0