Projekt: Harlequinna

Idag hade jag tänkt att jag skulle sy minst en timme på min skjorta och så blev det ju inte riktigt. Inte för att jag inte satte igång, utan för att jag gjorde bort mig, igen. Jag tänkte att jag måste anpassa ärmkullen till ärmhålet efter att ha minskat det och då klippte jag helt sonka bort 5 cm av ärmkullen(i sidorna). Det skulle nog ha fungerat att göra så, om jag hade smygit ut sömnadslinjen igen längs med armen så att det blev originalvidden runt framförallt överärmarna och ända ner till handleden.

Det gjorde jag inte utan jag klippte bort 5 cm längs med hela ärmen(3 i farm + 2 i bak). Det kan nog fungera om jag syr med mycket mindre sömsmån än jag hade tänkt, men jag känner lite för att klippa nya ärmar istället(och ändra mönstret först så att ärmkullen är mindre men inte ärmvidden). Jag tror ändå att jag ska prova att tråckla ihop den ärmen jag redan har(fast så stor jag kan göra den i vidden) och tråckla fast den i ärmhålet för att prova.

Att jag sa att jag gjorde det igen är för att, till La Cage aux Folles så sydde jag 14st sjömanskostymer till flickor och pojkarna och när jag skulle ta in midjevidden så flippa hjärnan ur totalt och jag klippte av tyget från midjan och ända upp till halsen MB, för att "de ändå var så stora och pösiga" tänkte jag väl. Men det löste sig då med att jag fick sy i kilar på de flesta av dem, vilket jag tyckte blev en snygg detalj faktiskt(men jag gillar ju många sömmar och stickningar), fast det vet jag inte om chefen tyckte. Huvudsaken var att det i alla fall inte syntes när de va på scenen sen och att de passade bra både i midja och rygg.

Här är lite bilder på vad jag gjorde förra gången jag sydde på skjortan i alla fall, om än något suddiga.


Jag gjorde faktiskt en grej idag i alla fall, som jag hade på min "att göra" lista, och det var att sy en stickning på tailsen. Sedan nålade jag fast ärmen för att se hur mycket för stor den var, gjorde tabben som jag redan har beskrivt, vilket slutade up med att jag klia mig i huvudet som en apa och sa "oj då, varför gjorde jag så?" I sista bilden så har jag nålat fast tygbiten som jag ska vändsy sprundet i ärmen med. Jag vill göra det innan jag syr ihop ärmen för det torde vara enklast så, men jag måste nog tråckla ärmen först och prova att den passar, innan jag putsar upp den med ett snyggt sprund.


Gör om gör rätt Malin, så ska nog den här skjortan bli klar någon gång.

Kommentarer
Postat av: webby

Jaa du, det där med ärmar kan ställa till problem, minst sagt. Till tunikan jag syr nu har jag använt det där mönstret jag sporrade ur från min vita top, men jag vill inte ha ärmen så nedhasad vilket då innebär att jag ska klippa ur uppe på ärmhålet och lägga till på ärmkullen. Det gäller att jag håller tungan rätt i mun för det är så lätt att det blir fel.



Du fick till det snyggt vid krage och slag tycker jag och tailsen blir görhärliga.

2010-05-11 @ 22:05:12
URL: http://webbynsprojekt.wordpress.com/
Postat av: Malin

Tack så mycket =) Jo jag bestämmde mig för att klippa nya ärmar efter att jag skrivit blogginlägget igår så nu blir det nog bra, hoppas jag.

2010-05-11 @ 22:25:43
URL: http://malinkansy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0