Etiketter och Rutor för livet

En undran, eller mer av en förfrågan. Jag skulle vilja(och ska) beställa namnlappar i tyg så jag kan sy fast dem i alla kläder jag syr. Det är bara den lilla detaljen att jag inte kan bestämma mig för vilken färg jag vill ha på bokstäverna. Jag tror jag har bestämt mig för stil nr.1, men tycker om stil nr.2 också och jag lutar åt det gröna hålet eftersom det alltid varit "min färg". Jag tror stil nr.3 är för snirklig för min smak. Jag vill ju att man enkelt ska se vad det står. Jag tänkte bara beställa 50 stycken till att börja med så jag kan ju köpa i en annan färg när det är slut förstås, men vad ska jag börja med?

Att det står "sydd av" är för att jag tyckte det var mer originellt och mer jag helt enkelt än "made by" som det står på allting. Lite skoj sådär.

nr.1

nr.2

nr.3



Uppdatering på nuvarande projekt:

+ Tails; sy en stickning för att hålla sprundet på plats mitt bak(det är sytt liknande en frack-stjärt/tail)


+ Ärmarna;
Kolla passform mot ärmhål(jag tog in i både sidsömmen och axelsömmen på livet så jag kanske ska lägga veck uppe på ärmkullen som en striktare variant av puffärm), eventuellt ta in lite i ärmsöm.
Jag gjorde det och det blev helgalet, som jag sa. Så det slutade upp med att jag klippte till nya ärmar igår natt och nu har jag sytt ihop dem och overlockat.

vändsy sprund med separat rektangel-bit(som jag redan har klippt till och overlockat), sy ihop ärmen
Nu har jag gjort detta, fast på de nya ärmarna.

sy i ärmarna.
Jag har tråcklat ärmkullarna i alla fall så jag kan nåla i dem inatt om jag vill för att förbereda. Vi får se, jag kanske vill spela Dragon Age lite grand också =)

+ Manchetter; sy ihop(med ena sömsmånen invikt för att prova den tekniken), sy fast på ärmarna.
Jag har pressat upp den kanten som ska vara vikt och nålat ihop det, så de ligger färdiga på strykbrädan för att sys ihop.

+ Knäppningar; sy knapp och knapphål i knäppning mitt fram och på manchetter.

Så jag har kvar att sy ihop manchetter och sy fast dem på ärmarna, sen är det nog bara knapp pch knapphål kvar på manchetter och mitt fram. Inte så mycket tycker jag, fast jag ska se över skjortan när det är gjort också, jag kanske kommer på att jag vill ha någon till stickning någonstans.






Bilder: Ändring på mönstret; Jag lade liksom ett smalt insnitt mitt på ärmkullen och smög ut den mot mittlinjen, sen tvingade jag ner pappret lite snygt mot tyget när jag skulle klippa till ärmen. Sedan klippte jag ut ärmarna. En med små rutor som står upp/ligger ner och en med stora rutor på diagonalen. Resten är hur jag sydde sprundet och förberedde manchetterna.



Farmor, se hit! Jag har sytt färdigt bonaden, nu ska jag bara bandkanta den också.



Jag vill bara säga också att idag så köpte jag en snutt(3meter) fodertyg till den vårjackan som jag banne mig ska sy. Det kommer att bli mitt nästa projekt.


Kommentarer
Postat av: Carro

stil 2 med grön text!!!! :O)

2010-05-12 @ 14:54:13
URL: http://fitnessa.blogg.se/
Postat av: Malin

Hmm ja den e bra. Jag är lite trött på den stilen eftersom jag använde den massor på banér och sånt i tonåren, men den känns ändå jag och det är därför jag velar =)

2010-05-12 @ 21:56:53
URL: http://malinkansy.blogg.se/
Postat av: webby

Jösses vad du har jobbat!

Vilken härlig bonad, den blir man glad av.

Kul att se hur du jobbar med blusen och testar lite. Det påminner mig om det där vi pratade om att jobba igenom boken som ett projekt.



..och så din lilla fråga då... Varför inte nummer 1 med grön text! Bara så du får ett till alternativ att fundera över. ;)

2010-05-14 @ 22:16:25
URL: http://webbynsprojekt.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0