Skimmer färdigt

Här är syrrans klänning färdig, och lite bilder på detaljer förstås. Hoppas bara hon publicerar lite bilder på dagen hon hade på sig den nu också =)


Här är då min tjocka syster iförd den skimmrande beige-grå klänningen(dessvärre är den här ännu inte struken, så fållarna faller inte helt som de ska). Tyget är ett syntettyg som är randigt i botten och sen är det som att ett lager genomskinlig, lätt skimmrande organza ligger uppepå bastyget. Fast det är inte två tyger, det märks när man klipper i det, så jag gissar på att det är vävt tillsammans.

Till det undre lagret av kjolen är avigsidan ut för det va så min klient ville ha det. Ibörjan måste jag medge att jag va skeptiskt. Ja, på jobbet är det inget ovanligt att göra så, men jag tyckte att avigsidan var lite för tydligt avig om man kan säga så. Men ju mer jag jobbade med det tyckte jag att det såg bättre och bättre ut och jag är nöjd med resultatet.

Jag tror syster blev lite paff när hon upptäckte hur mycket klänningen kom att väga hehe. Tyget är i sig nämligen ganska tjockt, eller tungt i alla fall och till kjolen gick det åt fyra meter tyg till de fyra 160cm breda våderna. Tror jag det att det blir tungt då =)

Jag sydde kjolen i två lager och rynkade ihop dem tillsammans. För att det är ganska stor påfrestning på empir-linjen(sömmen under bysten) och för att tyget som enkelt inte är så stadigt, sydde jag fast ett syntetband i sömmen för att stärka upp lite. Det fransar ganska mycket också så jag overlockade det rynkade även fast det hamnar på insidan av fodret.

Fodret, som helt sonika är klippt likadant som ytterdelarna till livet, är stärkt med vlieseline. Jag hade nu bara solidott hemma, ett ganska stadigt mellanlägg/vlieseline, och trodde det skulle bli för stadigt först, men eftersom livet sitter väldigt tajt över bysten så är jag nöjd med att det blev som det blev, det hade nog vart för sladdrigt annars och kanske töjt sig. Förresten, jag måste bara säga att jag fick till livet superbra över bysten =) Det va riktigt skoj.

Tredje bilden ovan är en bild på fållarna på båda lagren. Jag sydde så att jag vek upp en gång, sydde en söm, vek upp igen och sydde en till söm. Utifrån ser det ut som bara en söm och det är mycket lättare att sy en att vika två gånger på en gång, speciellt i kurvor där tyget blir klippt på snedden och vill töja sig mer.


Jag tråcklade ihop kjoldelarna väldigt noga innan jag sydde fast dem i livet för att få de yttre kjolkanterna att ligga precis kant i kant med varandra och precis i mitten.

Lite tur ska man ha ibland också. Jag hade i början tänkt att ha vanliga små hake och hyskor i klänningen, två bak i nacken och en höst upp i dragkedjan, men eftersom påfrestningen vid kedjan blir så stor hade det nog inte räckt till, hakerna hade nog till och med böjt sig. Som tur var hittade jag en storlek större och lite tjockare haker och hyskor och jag sydde i en i nacken, en högst upp vid dragkedjan och en vid empire-linjen vid kedjan. De vid kedjan sydde jag på dels för att minska påfrestningen på själva dragkedjan(annars riskerar den att spräckas upp och gå sönder), och delvis för att det blir superlätt att stänga igen dragkedjan när man får ihop klänningen på de punkterna. Man slipper helt enkelt stå och dra ihop sidorna för att det ska, med mycket möda, gå ihop.

Just det, dragkedjan gick jättebra att sy i också. Första försöket och sedan så satt den där den skulle. Jag tråcklade ihop de olika lagren på kjolen först där jag skulle sy i den(i vänster sida alltså). Den undre kjolens öppning gjorde jag lite längre så att sömsmånen av den övre kunde kika igenom lättare. Det lämnar en snutt på insidan där dragkedjan slutar som inte är igensydd. Sedan nålade jag fast dragkedjan, tråcklade fast den, sydde fast den, tråcklade ihop tyget på rätsidan över dragkedjan och... här så funderade jag ett tag om jag skulle smygsy fast tyget för hand och kom så småningom fram till att det skulle inte bli tillräckligt starkt... så jag sydde en stickning runt dragkedjan och det blev jättefint.



Och så slutar ännu ett väl utfört projekt, om jag får vara så o-svensk säga det själv =) Och det får jag!

Kommentarer
Postat av: Madelene

Den klänningen blev ju jätte fin! Duktigt :)

2010-07-21 @ 09:09:26
URL: http://vicktigt.blogg.se/
Postat av: Malin

Tack =) Förhoppningsvis så får jag bilder på den från dagen hon hade den också.

2010-07-21 @ 16:57:41
URL: http://malinkansy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0