Saker som händer och fötter

Det är fortfarande lite ruggigt väder ute och jag sitter här på min kammare och skriver. Veckan har varit bra dock har det kännts som jag inte har hunnit med så mycket. Det kan bero på att jag bara spenderat sex timmar på arbis varje dag och inte mer och att det är första veckan med en ny praktikant. Det är förstås trevligt med lite sällskap men man märker snabbt att mycket tid går åt till att pejla in den nya människan, i alla fall de första dagarna.

Nu har jag sagt vad hon måste göra under praktiken, byta foder och slag på en frack och rygg på en väst, och givit henne möjligheten att planera sin tid som hon vill. Hon håller också på att sy en korsett vilket de inte får göra på Lennings för det är tydligen för svårt och det verkar hon både tycka är kul och lära sig av, vilket enligt mig är vad man ska få ut av en praktik. Man ska förstås också få en koll på läget hur det är att arbeta på riktigt och hur arbetsplatsen fungerar och jag försöker få in lite av den varan också. Vilket är en av anledningarna till att hon fick plocka upp skor på hyllor, bära bord och stolar och torka av bord - saker som man gör ofta på arbis.

Själv har jag gjort lite lagningar på en rokoko-inspirerad långväst, sprättat upp intag på en klänning och sytt på min korsett. Jag har hyrt ut kläder till en mexikansk fest, visat cancan kjolar för fem unga tjejer, sytt sammetsskynken till ljudbordet och häftat fast det i teaterveck. Sen har jag också städat och plockat ordning lite i syan, vilket jag är glad över eftersom det verkligen behövs, och så har jag klätt om ärmpressen och vänt på överdraget på strykbrädan samt gjort lite annat smått och gott.

Nu när jag skriver ner vad jag har gjort så känns det som om jag har hunnit med mer än vad jag trodde. Jag har ju dessutom inte bara varit på arbis utan jag har varit hemma också med min gubbe och det är något jag tycker om mer än allt annat. Vi har gjort lite olika saker, bland annat spelat Dungeons & Dragons. Det är mycket roligt även om det inte är lika mycket rollspelande som tärningsslag inblandat när man spelar D&D. Speciellt inte om man har fyra karaktärer att hålla reda på. Men med det sagt så tycker jag ändå att det är roligt med numbercrunching och dungoncrawling ibland. Och så får jag ju spela wizard också vilket jag inte gjort förut och jag börjar lära mig mer om olika spells. Det kan tyckas vara en högst onödig kunskap att kunna påhittade besvärjelser som bara används i en avlägsen fantasivärld, men det är livsviktigt om man är en rollspelsnörd och det tycker jag att man gott kan vara ibland. För vad vore vi utan vår fantasi?

Hela veckan har jag också haft en massa idéer på vad jag kan och vill sy. En mer komplicerad historia inkluderar sladdar men de mest framträdande idéerna är en 1600-tals(renässans) inspirerad kappa och en annan kappa som inte är inspirerad av något specifikt men som nästan fick mig att glömma att gå av bussen. Jag har ritat av kavajmönstret nu ikväll och ska satsa på att göra renässanskappan först, så att jag åtminstonde kommer igång med någonting. Det är i alla fall den jag har mest tyg till hemma redan och min plånbok tycker att det blir bra så. Jag kanske kommer att göra ett grundmönster till kavaj först, utan kragen dock, för att lättare kunna ändra på det sedan till andra modeller.

Queen Elizabeth I, 1599

Men det var allt för ikväll. Nu ska jag väl sova snart eftersom jag ska bära onödigt tunga saker igen imorgon. Tjingeling!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Att lära sig påhittade besvärjelser är lika viktigt för en rollspelsnörd som det är för en golfnörd att lär sig putta.

2009-03-07 @ 12:07:57
URL: http://virrpanna.blogspot.com
Postat av: Bojan

va´trevligt det "låter".alfapet spelar jag!

2009-03-08 @ 17:31:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0