Lite mycket rosa

Nu ska vi se, det var ett tag sen, igen. Men livet leker och jag sitter inte så mycket vid datorn längre. Jag har spelat väldigt mycket rollspel med Juha. Man kan väl säga att jag har hjälpt honom att speltesta men jag har väl mest vanlig-spelat i hans värld och det är jätteroligt.

Sen har jag sytt ganska mycket också. Den rosa korsetten jag skrev om tidigare är helt klar. Jag har inga bilder på en provdocka eftersom hon hade annat på sig, men här är lite bilder på den i alla fall. Det är en lös platta för snörningen för att Robin hade en idé om att det skulle vara enklare att ändra storleken då genom att bara släppa i ryggen. Sömsmånen som är invikt i mitt bak är 5cm som man kan ta ut, men empiri segrar än en gång. Det visade sig, även fast jag måttade rätt så noga, att de separata plattorna var svåra att få exakt like långa som bakstycket på själva korsetten. Det går inte att dra ihop det och skapa hållning på plattorna heller(dvs samla ihop tyget med hållningstrådar så att det rynkas men göra väldigt lite så att rynkorna inte är synliga utan det bara hålls ihop lite), eftersom det sitter stålfjädrar på vardera sida om snörningen. Jag är nöjd ändå och de resterande åtta jag ska göra kommer inte att ha en lös platta. Ja åtta! Från början skulle det vara sex till men det har ändrats. Det blir nog klurigast att hitta tyg till en till färg med mammelucker tror jag men vi får se.

   
   
   
   
   

Jag har även sytt se stycken till tyllkjolar i olike färger. Två neongröna, två väldigt lysande orangea och två ljusblå med ett inslag av turkos. Den sista ljusblå är inte helt färdig för det fattades 2m tyll till översta lagret. Här är lite bilder på hur jag gjorde. Jag glömde visst att ta bilder på när jag gjorde basen till kjolarna men jag gjorde det nästan likadant som den rosa tyllkjolen jag gjorde innan så jag lägger till lite bilder på den också. Det förklarar inte så mycket av grunden men jag gjorde helt enkelt ett vanligt kjolmönster som är väldigt kort. Den rosa kjolen har jag kortat av så den slutar strax under rumpan för att man ska se benen litegrand genom tyllen. Resten av kjolarna klippte jag korta från början. Tyllen har jag bara skjutit ihop för att samla den medans jag sydde. Jag nålade på åtta punkter runt om kjolen så det blev ungefär like mycket rynkat överallt.

   
   
   

Det får vara allt för den här gången. Bilder på kuddar och mammelucker kommer nästan gång. Kanske även bilder på de andra tyllkjolarna också.

Hej då.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Åh va duktig du är! Häftig färg den där neongröna dessutom. Oh shit, ska du sy åtta av korsetterna, då vet jag va du sysslar med om dagarna då! :)

2009-06-23 @ 22:42:41
URL: http://sandracrx.blogg.se/
Postat av: Carro

vad fina de blev! hur länge jobbar du? Har du nån semester? KRAM; syrran

2009-06-27 @ 09:18:31
Postat av: Malin

Tack så mycket.



Njae det blir ingen semester förrän Showboat haft premiär, i början av oktober alltså. Får se vad som hittas på då, Glada änkan har premiär i november också.

2009-06-28 @ 12:56:54
URL: http://malinkansy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0