Arbis, sy, andra saker och skapandet del.3

Som ni kanske redan har märkt är jag ingen expert på regelbundenhet. Sällan är det ett jämnt antal dagar mellan mina inlägg och det beror delvis på att inspirationen inte kommer på befallning utan den kommer när det passar den och det är inte alltid när det passar mig. Ibland känns det dock som den nästan är här, som om den sitter om hörnet och kikar fram lite då och då.

Nu gör den det för nu är det helg och jag har massor av idéer på allt jag ska göra men inte kommer att hinna med att göra. i dag så hade jag till exempel tänkt att träna på gymmet men det blir det inget av för jag var för sen med att åka och handla och klockan två ska jag tvätta. Men vad gör det om hundra år om jag inte hinner med allt. Jag är ju fortfarande på bra humör.

Det har hänt mycket sen jag skrev sist, som ni nog förstår då ni alla kanske misstänker nu att jag faktiskt inte är en björn som går i ide om vintrarna. Nej tvärt om det är nu jag lever som mest intensivt. Värmen är borta från sommaren, all elak pollen har också dött och vätan och döda löv från hösten som envisas med att mögla och göra det svårt för en allergiker är också på väg bort. Det är med andra ord den lättaste ettappen på året och det e riktigt skönt! Det skulle förstås vara ännu bättre med lite snö men man kan inte få allt och ska inte gnälla över det man inte  får, då blir man bara en bra tråkig jäfel.

Jag har haft praktik i hela november månad på Arbis teatern, som jag nämnt tidigare, och nu har den förlängts så att jag får vistas i de underbart gamla och vackra, dock lite kyliga, lokalerna hela året ut. Jag och min man var och såg varietén som spelas på Arbis nu i torsdags och den var riktigt rktigt bra. Can can, havannaflickor, 1700-tal, korsetter, glitter och fjädrar är något jag gläds åt och om jag kan så ska jag se showen nästa år också, det skulle vare en fin Norrköpingstradition det.

I övrigt på praktiken när jag faktiskt har arbetat och inte njutit av champange, glitter och trevligt sällskap har det hänt ganska så mycket. Jag har sorterat skor, sorterat mer skor och torkat av skor och skohyllor. Jag har dammsugit en över 200 gammal källare. Jag har sorterat handskar, hjälpt till att duka, sytt stockings och gjort andra saker som jag inte kommer på nu. Men roligast har varit att laga kläderna som de i varietén har sönder på showerna. Ja det är förstås inte deras mening att ha sönder dem men det ger mig jobb och inte mycket är lika kul som att se över kläder i 1700-tals anda så att de ser fina ut. Det skulle vara då att faktiskt sy sådana kläder från scratch, vilket jag också har börjat med. Än så länge arbetar jag med en korsett men det kommer en klänning efter det och sen kanske jag syr rock och knäbyxor till min man så att vi blir ett riktigt fint par.

Här är lite bilder på saker som hänt på Arbis:

   
 

Det ni ser är skor, mer skor och en dammig hylla.
En dammig och en avtorkad sko och några handskar.

Här följer även lite bilder på när jag klippte ut korsettdelarna. Jag gjorde mönstret flera månader sedan utifrån en bok som heter "Corsets and Crinolines" eller något snarlikt. Sedan sydde jag upp korsetten i toile och satte i skenor som jag klippte till av plastremsor som används för att hålla ihop paket och som man kan få tag på genom att köpa omonterade möbler eller helt enkelt gå och fråga på en affär som säljer möbler. På bilderna har jag klippt ut delarna i två lager med tjockt toile tyg och även ett gråaktigt bomullstyg som ska vara utåt så att korsetten blir lite roligare. Ja nu låter ju inte grått så lustigt kanske men jag ska sätta ett band runt hela korsetten, det vill säga - jag ska kanta den, och bandet är ett lila sammetsband. Sömmarna som ska hålla skenorna där de ska vara ska jag även sy med lila tråd.

   

Först ser ni framstycket och sedan två bilder på bakstycket.



Sedan har jag även sytt på systers fitnessdräkt och här är lite bilder på det.

 
   
   

På första raden ser ni "baddräkten", på andra den glittriga bikinin och på tredje raden är den svarta bikinin. På den sistnämnda har jag dock bara sytt trosorna, överdelen har jag endast sprättat bort lite detaljer från. Jag ska försöka få upp bilder sen på när klienten har dräkterna på sig så att ni får se lite bättre hur de ser ut.



Jag kan ju också ta tillfället i akt av att be er ha överseende med min stavning då det eventuellt kan finnas vissa så kallade "typos" - feltryckningar på knappar som resulterar i fel ord eller avsaknad av bokstäver. Min anledning är att jag spillde cola i mitt tangentbord och även efter att jag har sprättat bort ett antal knappar och gjort rent det så fungerar det inte riktigt som det ska. Det är främst L-knappen, I-knappen, ta-bort-ord-knappen som jag inte kommer ihåg vad den heter och mellanslag som är omedgörliga.

Jag vill också dela med mig av en visdom. Värm inte glögg i micron i ett shotglas även om du är väldigt sugen på att göra det! Glaset blir väldigt varmt, det är anledningen, plus att det kan koka över också på något dumt sätt. Om du nu prompt vill dricka glögg ur shotglas rekommenderar jag att värma glöggen i ett annat kärl eller till och med i en kastrull på spisen. Detta gjorde inte jag för jag ville bara ha lite grand, jag värmde istället två gånger i micron i ett shotglas innan jag motvilligt sa "Ok, jag ska inte göra så". Men det var gott efter att glaset hade svalnat ett tag.

Kommentarer
Postat av: Sandra!

Men Malin lilla, du kan ju inte värma glaset i micron, tror du minsann får sy en glögg-i-shotglas-handske som du kan ha på dig när du dricker. :)

Trevligt med lite fika hos dig idag, får vi göra om snart. :) Kram Sandra

2008-12-09 @ 23:48:26
URL: http://sandracrx.blogg.se/
Postat av: Carro

Ha,ha! vad gullig du är :O) Det med glöggen låter som något jag oxå skulle göra. Nu när jag faktiskt KAN dricka glögg...Stor kraaaaaaaaaaaam!

/Carro

2008-12-10 @ 07:07:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0