Mer än tusen ord

Nu har det helt enkelt gått för lång tid för att jag ska kunna skriva ett inlägg med allt jag gjort och förklara sömnadsgången in i minsta detalj så som jag gjort tidigare. Det är inte så att jag har glömt bort, inte alls, snarare så är det så att det skulle ta upp alldeles för många ord så nu tänkte jag låta bilderna tala för sig själva, hjälpta endast av några få kommentarer. Vi börjar på Arbis.



Jag fick i uppdrag att sy två skur-klänningar till Tjadden revyn på Lillan, som jag nog har nämnt tidigare. Oturligt nog så var de sista dagarna innan premiären väldigt stressade och jag hann inte ta bilder på det färdiga resultatet men här kommer lite från processen i alla fall. Det kan hända att jag kan ta bilder senare på klänningarna.

     
   

I början ser ni några av delarna när jag precis klippt ut dem. Nästa bild visar vecken jag lade på framstycket strax över bysten(notera att modellen har ok fram och bak) sedan ser ni vecken från rätsidan. Bilden med min hand i visar motvecket(tror jag det heter) eller Dior-vecket som det kan kallas på damkläder. Sedan har vi ärmen och efter det ett bevis på att kragen måste vara ganska bred. Jag har inte mycket erfarenhet av kragar och fick experimentera lite, jag valde den bredare.



Vad beträffar min 1700-tals korsett har jag inte hunnit långt än. Just nu så sysselsätter jag mig med att laga de 1700-tals klänningar som varit med i Varieté Spektakulär på Arbis när jag är i syan. Hör följer bilder på att jag i alla fall har markerat var jag ska sy på korsetten och även bilder på en av klänningarna.

     



Tillbaks till syhörnan i Navestad nu. Inte förra helgen men helgen innan det så var min mor, lillebror och yngsta lillesyster och hälsade på. Det var ett trevligt besök må jag säga och det var kreativt också då både jag och min man deltog i pysslandet med att designa våra egna klistermärken! På en lite större skala vad gäller kreativiteten kommer dock sömnaden av en festklänning till mor. Det tog, med mönsterkonstruktion och all sömnad inräknad, ungefär 15 timmar totalt att göra färdigt min första riktiga festklänning.

   
   
   
   

Rad1: Dragkedjan, dragkedjan avigsida, tråd i byst(för att få hållning så att tyget ligger mot bröstet och inte står ut så att det blir en glipa).

Rad2: Avigsida, avigsida fåll(sytt upp för hand), insida(rätsidan av fodret).

Rad3: Avigsida foder, avigsida(måste säga att det var som att jobba med en smarrig polkagris vad gäller tyget och färgerna)

Rad4: Mor i klänningen framifrån, bakifrån och från sidan(notera att den är lite längre bak).

Tygåtgång: Jag köpte 3m rött tyg(använde kanske 2m, har inte dubbelkollat vad som finns kvar), 2m svart(fast 1,5 räckte men det var det sista på rullen), 1,5m fodertyg, 2m vlieseline till överdelen i fodret(använde kanske 40cm) plus en dragkedja. Detta sammanlagt kostade 910kr och då fck jag låna en special pressarfot för att sy dragkedjan från sybutiken.



En bild på framors broderi kommer i nästa inlägg, det lovar jag. Jag kommer att fortsätta sy på andra saker också men inte idag för om några timmar så ska jag spela Vampire: The Masquerade med min man och några kompisar. Vi lämnade av på ett spännande ställe sist och det ska bli kul att plocka upp tråden igen.

Kommentarer
Postat av: carro

jag såg ammas klänning på, live! Den var så fin :O) 15timmar! Ahh du skojjar!?? skulle tagit mig en hel livstid!

Puss o kram!

2009-01-24 @ 14:55:40
Postat av: mamsen

Oh vad fin jag blev! Tack för en mysig och välbehövlig semester i Norrköping. Kram min lilla vampyr

2009-01-24 @ 21:50:06
Postat av: Niklas

Ja tack för den fina helgen Malin!

Jag skulle in på din blogg nu men jag missade tangenterna så när jag skulle skriva "malinkansy" blev det "nakubaja" då upptäckte jag att jag skrivit fel :P hehehe



Kram kram!

2009-01-25 @ 11:14:17
URL: http://niklasthewhiskey.blogg.se/
Postat av: Sandra

Åh vilken fin klänning du sydde åt mamsen! :) Du är så duktig!

2009-01-25 @ 23:59:04
URL: http://sandracrx.blogg.se/
Postat av: Carro

Hallå! eko

vad händer hos er? Hur känns den nya lägenheten? För visst har ni flyttt in nu? Då vill vi se bilder :O)

KRAM

2009-02-08 @ 09:33:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0