En snutt från "Hur man lyckas etc."

Hej!

Oh jag vet att det va ett tag sen men det skiter jag i. Jag har ju inte hunnit sytt nått till mig själv iallafall. Hmm, sista inlägget va i augusti, nä jag har inte blivit klar med nått hemma sedan dess. Jag har börjat på en jacka, börjat på en korsett, lagat lite trasiga saker och lagt upp jeans till mig och gubben, men det är inget som riktigt har sporrat mig att skriva om det. Inte heller har jag kännt suget av att fortsätta med mina projekt hemma och jag tror att det är för att jag syr så mycket på jobbet.

Det är inge dåligt att sy på jobbet, det är ju det jag allra helst vill göra och scenkläder är oftast skitkul att syssla med. Man får tänka till lite extra för att det ska gå snabbt att komma i och ur kläderna vid byten, medan det fortfarnde ska se ut som äkta kläder. Banne mig om kardborren faktiskt syns! Det skulle inte kännas bra. Men på sista tiden har jg fått sy ganska mycket 'på riktigt', alltså utan kardborre. Mycket med dragkedja och till och med lite knappar och knapphål.



Senast så visade jag ju bilder från kläder till "Teaterbåten" i Motala. Sedan dess har jag jobbat med "Sound of Music" i Växjö som hade premiär i November om jag kommer ihåg rätt. Till den syddes det ganska mycket nytt. Bland annat alla lek-kläder till de sju barnen, deras festkläder, Maria(huvudrollens) vardagskläder, balklänning och brudklänning och en rad småsaker, däribland några får.

Marias jacka. Den fick en stor gul knapp att knäppa med sen. Hade tyvärr ingen bild på blusen.


Marias Brudklänning. Lite stor för mig men i alla fall =)


Grunden till boleron till balklänningen. Jag sydde den för hand och satte på en sjalkrage på den nedvikta biten i samma tyg som klänningen. Den fick kort ärm och hon som spelade Maria ville köpa den tillsammans med klännngen för hon gillade det så mycket.


Klänning till Baronessan. Hade den rosa klänningen som grund och gjorde en lägra ringning i ryggen och sydde till det svarta och detaljerna.


Nu när jag satt och tittatde på bilderna så kommer jag ihåg att jag sydde postulantkläder också. En postulant är en flicka som är på väg att bli nunna men inte avlagt några löften ännu. Jag ska ta mer bilder på alla barnkläderna sen, och på Marias blus.


Sedan va det julshowen på Arbis, "The Journey" hette den och det va en grupp som inte va från Arbis som gjorde den. Den va väldigt liten och jag kan bara komma ihåg att det va lite ändringar och att jag sydde en ny ängel-klänning som jag faktiskt har bild på. Jag blev aldrig riktigt inspirerad av den, men det kan va för att jag inte gillade den typen av musik och för att jag inte hann fatta vad den handlade om.

Ängelklänningen. Jag sydde ner uddarna av spetsarna ner not kroppen, sen fick den en tyllexplosion från knänen neråt med några hela dukar som snöflingor på.



Efter det fick jag två veckor på mig, ungefär, att sy kläder till "Showtime" i Valdemarsvik. Det va Arbis egen julshow med 7 Arbis-tjejer och Daniel som jobbar på kontoret. Det va däremot en jättekul show att jobba med och den första där jag faktiskt jobbade bakom scen med att dra ridåer och vara lite av en påkläderska. Tyvärr hann det aldrig med att tas så mycket kort på vad som syddes, men jag ska se vad jag kan luska fram. Jag sydde iallafall en clown-princessklänning och en del av clownkostymerna(fick hjälp att sy färdigt dem). Sen va det massa ändringar också. Jag tror inte att det va något mer nytt-sytt men jag ska klura på det.

Så här såg scenen ut i alla fall och så försökte jag ta en bild på clownnummret, men det va inte så lätt med en mobilkamera på så långt avstånd. Jag får ta mer bilder nr vi sätter upp Showtime igen. I motala den här gången, i Mars tror jag, när HuMLA är färdigspelad.



Nu senast jobbade jag med "Hur man lyckas i affärer, utan att egentligen anstränga sig"(HuMLA) i Motala. Vi hade premiär igår och jag är jättenöjd. Det va ganska mycket nysömnad på väldit kort tid. Jag sydde en rosa klänning och jacka, en lila kjol med en swagger till(en jacka) och en turkos klänning, helt nytt. Det va jättekul, speciellt det rosa tyget va jättebra att jobba med. Sen gjorde jag mönster till piraternas blusar och midjeskärp, Carola från Sörping(praktikant) sydde dem. Bassam(timanställd skräddare) sydde piratbyxorna, postavdelningens jackor och en vit kostym. Syänglarna Gunn och Lotta hjälpte till massor med ändringar och Gunn sydde en ny postmössa också som blev jättebra.

Jag sydde stommen till en hatt som det bara fanns det yttersta skal-tyget och rosetten av.


Kjolen och swaggern.


Det rosa.



Piraterna.


Det trukosa.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0