En lila vårblomma

Huvaligen, som Farmor skulle säga.

Jag har sytt lite sen sist jag skrev och tänkte, utan att förklara steg för steg för det kan jag inte med, lägga upp lite bilder.

Här är min fina farmor i den lila kreation jag sydde till henne den 9:e-11:a april. Det tog strax över 20 timmar om jag inte kommer ihåg fel. Då inräknat mönsterkonstruktion, toile, flera avprovningar och lite finjusteringar.

Det starkaste sömnadsminnet var att jag fick till dragkedjan bra på en gång! Jag tråcklade fast den med en kontrasterande tråd som jag sprättade bort när jag sytt fast dragkedjan. Eftersom jag hade begränsad tid så tyckte jag att det inte var rätt tillfälle att försöka lära mig hur man vändsyr fodret runt dragkedjan så jag sydde helt sonika fast det för hand runtom. Jag gillar att sy för hand, då kan man ha koll på tygerna medan man syr.




På detaljerna ser man kragen. Som är egentligen ett stycke rektangel som jag klippte på helsnedd tvärs över tyget så långt det gick. Jag veckade och vred den lite huller om buller, olika på över och underkragen och på de olika sidorna. sedan tråcklade jag fast den för hand, provade av och sydde fast den.

Sedan(på tredje detaljen) sydde ja fast en infodring på 4cm bredd runt halsringningen på fodret. Jag fäste den helt enkelt som en applikation på efter att jag tråcklat ihop sömsmånen(bilden) så jag fick lite hållning och pressat den. Det blev lite brått om tid på slutet, jag tror vi inte kom hemifrån och på väg till tåget förrän halv sju på söndag kväll eller något sådant, så jag hann inte(och tänkte inte på att) ta kort på insidan också. Vilket är lite synd för jag blev riktigt nöjd med finishen där. Huvudsaken är ändå att jag hade roligt att sy den och att både jag och farmor är nöjda med resultatet.

Ja just det. Lägg märke till att sömmen på ärmen går precis ihop med sömmen på bakstycket, den som svänger ut mot ärmhålet. Snyggt va? =)

OBS; "finishen" är ett eget försvenskat ord av engelskans "finish" och inte feltstavat med flit =) Ibland kommer jag helt enkelt inte på vad det heter på svenska eller vill inte använda det ordet.

Kommentarer
Postat av: Carro

hon var jättefin! Längtar efter att krama om dig snart malin, ses nästa vecka! Krams från moi o magen!

2010-05-06 @ 19:29:03
URL: http://fitnessa.blogg.se/
Postat av: Malin

Vad kul att du också kommer med =) Ses då!

2010-05-07 @ 17:24:02
URL: http://malinkansy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0