Arlequin

Arlequin är det svenska ordet för kvinnliga harlekiner. Min inspiration till den här skjortan var, förutom själva tyget, ordet och väsendet "Harlekin". Men det är ändå så att jag är en kvinna och det är en kvinnlig skjorta(om ändå inspirerat av den manliga narren) och då passar ju ordet Arlequin mycket bättre även om de säkert hade mer kjolar och nätta blusar på sig och inte manskläder.

Igår fortsatte jag sy på denna min skjorta. Jag hade klippt till och overlockat fållen längst ner men inte sytt upp den, så nu när jag sytt de inre(och riktigt kluriga) hörnen där kragen möter slaget, så strök jag på alla fållar och gjorde en stickning runt hela alltet(det vill säga fåll i nedekant, sprund mitt bak, infodring mitt fram, krage och slag). Jag känner mig riktigt nöjd.

Här är en bild på innan jag började sy igår.



Kvar att göra:

+ Tails; sy en stickning för att hålla sprundet på plats mitt bak(det är sytt liknande en frack-stjärt/tail)

+ Ärmarna; vändsy sprund med separat rektangel-bit(som jag redan har klippt till och overlockat), sy ihop ärmen, kolla passform mot ärmhål(jag tog in i både sidsömmen och axelsömmen på livet så jag kanske ska lägga veck uppe på ärmkullen som en striktare variant av puffärm), eventuellt ta in lite i ärmsöm, sy i ärmarna.

+ Manchetter; sy ihop(med ena sömsmånen invikt för att prova den tekniken), sy fast på ärmarna.

+ Knäppningar; sy knapp och knapphål i knäppning mitt fram och på manchetter.

Kommentarer
Postat av: webby

Härligt att få ta en titt på skjortan/blusen. Den blir jätteläcker och den är du! Great!

Postat av: Malin

Tack så mycket =)

2010-05-09 @ 12:34:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0