Rött värmer i kylan

Det är återigen dags för mig att fatta den tänkta fjäderpennan och skriva om ännu ett litet projekt. Det har blivit höst, även om det fortfarande mest är grönt i östergötlands djupa skogar, och med hösten kommer kylan. I början gladde jag mig åt att den outhärdliga värmen kallad sommar var på väg att övergå i en, enligt mig mer uppskattad årstid. Jag ska medge att jag fortfarande är glad åt regnet som piskar marken och dimman som ligger över världen varje morgon som ett härligt, tjockt täcke, men jag medger också att det blir något kallt om armar och rygg i en kort skinnjacka och relativt lågt skurna jeans. För att motvärka kylan så kom idén till mig att skapa en tjockare tröja, ett projekt som jag kom att kalla "Rött värmer".

Det började, som sagt var, med att jag frös och jag önskade mig en tjockare tröja. I min garderob, som dubblar som förråd till mina tyger, hittade jag en bit rött fleecetyg som blivit över sen i vintras då jag hade känt en liknande känsla och sytt en tröja då med. Jag tog fram mönstret jag hade använt då men hade självklart en annan modell i åtanke.

Den första tröjan hade varit ganska lång så jag vek mönstret vid stusslinjen för att korta av modellen. Jag lade till extra sömsmån mitt fram eftersom jag ville ha knappar i den här modellen. Sen såg jag att tyget inte skulle räcka för att ha hellånga ärmar så jag vek av mönsterdelen för ärmen strax under armbågen. Då kom jag på att jag ville ha ärmarna lite fint 1800-tals fluffiga så jag lade till 16cm på varje sida av ärmen i vidd som syns här på bilden.



För att ärmen ändå inte skulle bli kort så klippte jag ut resten som en manchett. Sedan tråcklade jag ihop alla mönsterdelar för att prova om något behövdes ändras. Vilket det gjorde, jag fick ta in 4cm i vardera sidsöm, även på ärmen vid ärmhålet och på manchetterna. Jag sydde även två tråckeltrådar bredvid varandra vid ärmslutet(där ärmen var vid) och ärmkullen för att rynka tyget så att det blev samma vid som manchetten och ärmhålet. Jag var nöjd med detta vid ärmslutet men icke så vid ärmkullen. Det blev helt enkelt för sött med lite puffärm och puff vid ärmslutet för att vara min stil.

Jag fortsatte med att overlocka ihop de flesta delarna. Ärmen valde jag att sy ihop med manchetten på vanliga maskinen med en elastisk söm för att inte tappa det rynkiga. Det var nämligen så att vid ett tidigare projekt med en lila topp med kort ärm så ville jag ha lite puffärm. Jag tråcklade och allt såg bra ut så jag sydde det på overlocken, men den maskinen skär isär tyget och då glider det lite grand innan det kommer fram till nålarna som är några centimeter längre bak än kniven. Det gjorde så att jag tappade det rynkiga och blev besviken med resultatet. Därför syddde jag på min viking idag för man har mer kontroll med den, plus att den inte skär isär sömmarna för mig. Ärmhålet sydde jag också ihop med en elastisk symaskinssöm och sedan klippte jag av sömsmånen både i ärmhålet och ärmslutet  för att göra det mindre klumpigt på insidan.

Innan jag bytte maskin för att sy på ärmar och manchetter, bordet är nämligen inte rymligt nog för att ha två maskiner i bredd, så monterade jag om overlocken för att sy med täcksöm. Det var så jag fållade själva tröjan och manchetterna och även sydde in kanten mitt fram. Kanten vilken jag också bör nämna att jag overlockade ihop med ett annat trikå tyg för att ge lite mer stadga där knappar och knapphål skulle vara. Visserligen hade jag inte tänkt riktigt färdigt innan jag beslöt hur mycket sömsmån kanterna mittfram skulle ha så den stadiga kanten blev inte tillräckligt bred och jag fick sy halva knapphålen på enkelt tyg. Men det gick också rätt så bra. Bilden som följer visar trikåtyget som skulle stadga kanten.



Här är också en bild på när jag syr täcksöm på manchetterna, ett lite klurigt moment.



Nu var alla delar på plats men ringningen var ännu inte avslutad. När jag provade ut plagget för att se om ändringar behövdes så formade jag även ringningen som en smal fyrkant. Detta gjorde jag genom att titta mig i spegeln och sätta nålar där jag ville ha ringningen på framstycket. Sedan vek jag plagget i mittframsömmen och nålade ihop axelsömmarna och runt om den tänkta ringningen så att båda sidor av ringningen skulle bli identiska när jag klippte.

För att nu avsluta ringningen på ett snyggt sätt så zig-zagade jag fast ett genomskinligt, smalt resårband en halv centimeter från kanten av sömsmånen. Detta var klurigt eftersom min maskin inte ville sammarbeta och övertråden gick av gång på gång fast trådspänningen var ganska löst inställd, men till slut gick det i alla fall. Då vek jag in kanten ungefär 1,5cm och sydde en stickning från utsidan med en vanlig raksöm. Jag gjorde den bedömningen att det inte borde behövas en elastisk söm i ringningen eftersom man inte trär tröjan över huvudet och även om man skulle göra det med tröjan knäppt så skulle ringningen vara vid nog ändå. Jag sydde också en till stickning en halv centimeter från den första för att matcha täcksömmen på mittfram kanterna.

De ovanstående momenten, inkl. en ganska snabb lunch, tog ungefär 4-5 timmar, eller tre och en halv spelning av Metallicas nya skiva "Death Magnetic", som för övrigt är rätt så bra. Den låter mer som det gamla goda Metallica fast med lite pop-twist i vissa låtar. Kanske för att de inte kan göra lika bra riff och solon längre eftersom de helt enkelt inte är snabba nog i fingrar och dylikt, eller kanske för att de inte vill låta precis som förr eller helt enkelt har tappat den gammla känslan. I vilket fall kan jag lyssna på den här skivan och det är mycket mer än vad man kan säga om deras "st:anger" som är så dålig att man bara blir arg.

Tillbaks till projekt "Rött värmer". När jag hade gjort allt jag kunde med det jag hade hemma bar det av till affären för att inhandla de nio knapparna jag behövde. Jag mätte nämligen först ut att det skulle bli bra med ett fem centimeters mellanrum mellan knapparna, 2cm från övre kanten och 3cm från den nedersta kanten.

När jag kom hem, efter att jag ävan inhandlade lite varierande födoämnen och drycker, satte jag mig ner och sydde knapphål. När jag sprättade upp dem gick ett sönder lite grand eftersom det blev ett ryck när jag gick över från det tjocka tyget till det enkla, men det var förvånansvärt lätt att fixa. Jag sydde helt enkelt med en small, tät zig-zag i kanterna på hålet där det var lite trasigt.

Sedan sydde jag fast knapparna med fyrdubbel tråd och trodde att allt var färdigt. Men när jag provade att ta på mig tröjan tyckte jag att det övre tyget, det med knapphålen i, stod ut lite väl mycket från kroppen så jag tog till ett knep som min kära vännina Sandra lärde mig under praktiken. Med fyrdubbel tråd tråcklade jag för hand på insidan av kanten och drog lite grand i tråden för att få lite hållning på tyget. Ett utomordentligt bra knep som jag är väldigt glad över att jag kan nu och som jag vet att jag kommer att använda i flera olika sammanhang.

Nu så var jag nöjd med tröjan och bilderna som kommer nu visar hur fin jag blev. Jag märkte dock nu att knapphålen blev lite för stora, de skulle kunna ha varit mindre eftersom det är ett stretchigt tyg, så jag kommer att sy lite för hand för att göra dem mindre. Det skall tilläggas också att färgåtergivningen i bilderna inte riktigt gör min tröja rättvisa. Den är en blek röd, inte alls rosa.









Ordlista för lekmän:

Täcksöm:
Två parallella sömmar på rätsidan och en overlock på baksidan. Elastisk söm som används till att fålla upp till exempel trikåtoppar.

Kommentarer
Postat av: Hanna

Rackarns vilken snygg tröja!



Jag har ett annat projekt till dig. Du har en kusin som vill ha en fotsid ullkappa men inte verkar hitta någon sådan någonstans, hur mycket hon än letar. ;)



Kul att hitta dig! Nu kan jag hålla reda på vad du gör där nere. Iaf i sömnadsväg :)



Puss o kram!

2008-09-19 @ 19:40:50
URL: http://virrpanna.blogspot.com
Postat av: Hanna

Grattis på födelsedagen!

2008-09-22 @ 11:10:01
URL: http://virrpanna.blogspot.com
Postat av: Malin

Tack så mycket Hanna =)

2008-09-22 @ 21:09:18
URL: http://malinkansy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0